onsdag 22 februari 2012

Byastämma och kolhydratfri kost

Jag är en av "gubbarna" i byarådet där jag är ensam kvinna. Att ingå i byarådet som leds av byåldermannen är ett riktigt ansvarsfullt uppdrag här i byn! Vi håller reda på samfälld mark och alla frågor och utgifter som rör dom. I söndags när vi hade mötet i bagarstugan uppe i byn så var det snöoväder, jag promenerade dit för det var det säkraste sättet att ta sig fram medans andra tog till rejälare fordon.


Inför årsstämman har vi alltid en hel del på dagordningen att bereda utöver ekonomi och verksamhet. Det var bl a flera inkommna motioner samt slutlig redogörelse för skadeståndsmålet rörande fisket i Luleälv som vi tillsammans med övriga berörda byar drivit mot Vattenfall sedan 1964!  Det fick ta sin tid, vi har alltid trevligt med diskussioner, kaffe och dopp. Den här dagen köpes fika men för det mesta så bakar vår byålderman gofika till alla möten, han är väldigt speciell på det viset, gillar att baka och fixa.


Det blir inget gofika för mig nu på överskådlig tid. Så här ser mitt mellanmål ut, några kokta och klyftade ägg (jag gillar ägg som tur är) med yttepytte salt på. Här är det åtstramning med allt möjligt som gäller, går på en diet för att stoppa förfallet! Första veckan åt jag endast proteiner och lättyogurt och keso, nu får jag äta grönsaker, proteiner och lätta mejeriproduktr, det känns jättebra. Förra veckan var bitvis tung med sockerabstinens innan kroppen ställt in sig på den fett- och kolhydratfria kosten.
Ja, nu har jag outat det här så nu måste jag fortsätta, kan inte vika ner mig efter en vecka eller hur? Men som sagt, jag mår bra och är inte hungrig det handlar mer om en ful ovana att reflexmässigt ta en liten kaka eller chokladbit till kaffet, alla som känner mig vet att jag MÅSTE ha nåt till min kaffekopp.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails