onsdag 13 mars 2013

Älskade snöhögar

Med koppling till föregående inlägg. Det gäller att älska snön och det merarbete den för med sig, ja man kan ju vänta på att den tinar men det skulle ta för lång tid i det här fallet. Bagarstugan används som förråd under vintern men under några månader så är den avstängd pga det här. Just mitt framför dörren blir det enorma mängder drivsnö när det blåser plus att det har rasat från taket. Vi väntar oftast tills det börjat tina men nu behövde vi komma in och hämta några grejer.

Det är korp och hacka som gäller för att ta sig ner genom isen, det tog en stund för trädgårdsmästaren. Här får han inte använda traktorn för jag är rädd om fasaden och trappstenen som ligger framför dörren. Vi brukar förstås skotta när det rasat och innan det fryser ihop men den här gången prioriterades annat.

Har förresten pratat med plåtslagaren idag så nu ska han få räkna på att sätta upp takrasskydd på huset. Vi vill ju inte att vår nya brokvist ska braka ihop eller lossna från väggen nästa vinter när snön far från taken.
Man kan ju skotta men vem vet hur vigulant jag eller min trädgårdsmästare är om så där 10-15 år? Jag gillar inte flacka tak och höga höjder och det lär inte ändra på sig i takt att man blir äldre eller hur?  Det blev mycket om snön, nästan så att den skulle få en egen etikett så som jag tjatar om kyla och snö...

3 kommentarer:

Mrs Universum sa...

Som norrländska i förskingringen kan jag inte annat än njuta av den snö vi fortfarande har här (mitten av mars!!!) och av dina bilder. Det är ICKE svårt att gilla läget alls!

Annelie sa...

Härligt med snö särskilt när solen skiner och det bara är någon minusgrad, vi har en härlig tid framför oss!

Fru Purjo sa...

Jäklar va snö ni har. I år har vi fått mindre snö än brukligt. Även om det har varit vitt och kallt vintern igenom så har snödjupet inte varit så stort.
Då vi bor öppet så brukar det även här driva upp mycket snö längs hus och uthus...men i år har det varit hanterbart :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails