söndag 27 april 2014

Årets lammning.


Hade planerat ett flasklamm- fritt år, men det gick förstås inte. Flinga som fick fyrlingar i tisdagsnatt bestämde sig fort för att läggs sin energi på tre. Den här lilla tösen var svag och hade inte klarat sig utan  min hjälp den första timmen. Jag som hade tänkt vara hård och selektiv klarade ju förstås inte av det. Men säg den som vill ta bort en sån här liten pärla, ja jag är då för mesig till det.

Första två dagarna hjälpte vi henne med råmjölk i flaska och att dia sin mamma men sen fick Flinga nog av det lilla pyret, så nu har hon egen avskärmad hörna i boxen och jag nappar var 4-5 timme. Kliver upp kl 03.00 och ger flaska som vilken småbarnsförälder som helst. Tur att jag har lätt för att somna om.


I onsdags kom sista lammen, Sparris fick trillingar. Första lammet kom med sätet först. Gick bra efter lite funderande och handgripligt bökande. 
Jag lyckades få fram bakbenen ett i sänder och sedan föddes lammet medtaget men vid liv. Det är lite utrymme att manövrera på när första lammet kommer fel, är glad att jag gick lamningskursen tidigare som var mycket informativ om olika lägen och vad man kan göra för att rätta till och få ut lammen. Känner redan nu vilken skillnad det är på att ställas inför ett problem nu jämfört med första året, man lär sig mer för varje år inte minst om sin egen förmåga.  
Varje felläge har en lösning som är väl beprövad, jag löste det och tackan mår fortfarande bra trots den omilda behandlingen.
Så i onsdagsnatt sov jag väldigt gott med vetskapen att alla lamm är födda för den här gången!

Totalt 28 levande lamm på 11 tackor. Ett dödfött och ett som dog strax efter födseln plus en missbildad (blind med rejält underbett) som jag tog bort direkt.

Nu ska vi börja se över stängsel då vi verkar få ett rekordtidigt betessläpp iår. Inte ännu men om två veckor tror jag, det är 14 dagar före ett normalt år här hos oss!

9 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Vilken liten speta....men sööööt :)

Visst är det underbart när man börjar bygga upp sin erfarenhet och rutin. Man känner igen sig och man vet vad som behöver göras....oftast.

Högagärde sa...

Å så söta men bara synd att finullstackorna får så många lamm. I
höstas köpte vi faktiskt tre finullstackor (två bruna och en svart)Jag vill ju så gärna ha bruna skinn. De skulle inte vara betäckta men men... nu har de i alla fall lammat.

Elisabeth

Anonym sa...

Så kul att läsa om dina får och lamm. Dom små grynen är ju för söta! :) /Annika

Livet på Nedergård sa...

Att vara hård och selektiv är lättare sagt än gjort. Det är nog lätt hänt att man står där med tuttflaskan och all världens trollkonster för att hålla ett litet skrutt vid liv. Ofta undrar man om man är riktigt klok, men om man lyckas rädda en svag stackare till livet så blir stegen lite lättare och ryggen aningen rakare i alla fall för en tid. :)

Mien sa...

Ha Ha HA!
Nä, jag kan inte heller ta bort dem. Hon är ju sååå söt, det lilla pyret. Ganska snart klarar de ju sig över natten. Det värsta med flasklammen är att de tar mycket uppmärksamhet från andra viktiga saker. Om de kommer i början på lamningen så tar det fokus från de tackor som kan behöva hjälp.
Jag har själv två stycken sådana här raringar nu...

Mien sa...

Men Annelie, den där bilden av napplammet, och flaskan och en burk selen? är nog bland det gulligaste / roligaste jag sett! Hemmansägaren har skrattat gott här i eftermiddag också. Och frisören vi hade på besök!

Annelie sa...

Tack för alla fina kommentarer, vi jobbar på med flaskan och hon tar sig, hon har redan lagt på sig så hon nu väger över 2kg motför det ynka 1000g i början.

Elisabet; ja finull är så fertila att får de inte komma till så blir det jungfrufödsel! Kan bara säga grattis.

Mien; så sant, nu har jag så få tackor men jag kan begripa att det för er del blir nästan omöjligt att lägga tid på sådana här spätor. Såg nappisarna och tänkte att "Pite-besöket" gärna fått ta med dom till mig:-)

Jag fnissar också när jag ser bilden, hennes lilla frisyr i motljus och hennes undrande posé... man vill bara ha henne i famnen och snusa på henne, sötnöten.

Anders sa...

Blir riktigt avundsjuk på era får. Men än så länge får jag nöja mig med de djur jag har.

Annelie sa...

Anders, får är underbara djur de berikar ens liv. Har du bara mark ska du självklart ha några stycken men pass upp de blir snabbt fler!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails